Charlieho malé tajomstvá

Knihomoľka.

Držím v rukách malú zelenú knižku, ktorú som našla zastrčenú v zadnej poličke na detskom oddelení v knižnici. Hľadím na ňu a uvažujem, čo si o nej vlastne myslím.

dsc_0026-3.jpg

Charlieho malé tajomstvá je knižka, o ktorej som minulé leto čítala na nejednom blogu. Čítala som veľké množstvo pozitívnych recenzií a kladných názorov, no napriek tomu ma k nej nič neťahalo. Časom som na ňu dokonca zabudla, i keď po známejších knihách siahnem vždy rada.

Kniha je príbehom chlapca, Charlieho, ktorý nemá veľa priateľov. V skutočnosti nemá na začiatku ani len jedného, pretože o svojho najlepšieho kamaráta prišiel. A preto sa rozhodne písať listy, prostredníctvom ktorých sa s nami delí o svoje myšlienky. Formou týchto listov nám odkrýva jeden (školský) rok svojho života. Rok, v ktorom sa toho veľa zmenilo.

Charlie nie je pätnásťročným chlapcom, s akými sa dnes bežne stretávame. Je citlivý, smutný a uzatvorený. Nadaný a plný hlbokých myšlienok, ktoré pred svetom ukrýva. Je chlapcom, ktorý sa musí vyrovnávať so smrťou. So stratou. Nedusí v sebe svoje pocity, ukladá ich na papier. A i keď som na začiatku napísala, že takýchto ľudí bežne vo svete nestretávame, je ich v skutočnosti veľa. My ich však nevidíme.

Nestáva sa to často, ale tentokrát sa mi rovnomenný film, ktorého režisér bol práve autor knihy, páčil o niečo viac. Neviem, čím to je. Možno som Charlieho nesprávne pochopila. Možno som ho nepochopila vôbec. Alebo som knihu nečítala tak, ako som mala.

Dlho som premýšľala nad tým, čo si o knihe myslím. Niekoľko dní som si nevedela urovnať svoje myšlienky týkajúce sa Charlieho a jeho malých tajomstiev. Jedna moja časť v knihe videla veľký príbeh, tá druhá už ale, bohužiaľ, nie.

Dnes by som povedala, že obdivujem Charlieho. Fascinuje ma jeho postava, myšlienky a pocity. To, ako sa im nebránil. To, akým človekom bol. A neobdivujem len Charlieho, pozornosť si zaslúžia aj ďalšie charaktery. To, ako boli ich osudy (v skutočnosti osudy podobné osudom mnohých ľudí) vykreslené tak reálne a uveriteľne, nesúc a ukrývajúc však v sebe ešte nejaké iné posolstvo.

A práve tieto moje pocity sa bijú s tými celkovými z knihy. Niečo mi nedovolí zbožňovať ju. A tak pre mňa ostávajú najväčším zážitkom a zároveň tajomstvom Charlie a jeho priatelia.

10 thoughts on “Charlieho malé tajomstvá

  1. Charlieho malá tajemství jsem četla už před nějakým časem, ale stopu ve mně zanechalo dodnes. Věřím, že i když už si jednou nebudu pamatovat, o čem kniha byla, budu si pamatovat, že způsob, jakým je příběh vyprávěn, má v sobě cosi kouzelného a že jeho postavy jsou nevšední. Určitě je to jedna z knih, kterou je možné číst víckrát a stále v ní něco objevovat.

    Like

  2. Túto knižku som čítala už dosť dávno no aj tak stále tvrdím, že to bola kniha čo mi zmenila život. Alebo pohad na život? Nie som si istá ako to správne sformulovať. Skrátka vo mne zanechala stopu vďaka ktorej som dnes človekom ktorým som. Tú knihu aj film milujem. Je to všetko tak krásne reálne a to sa už vidí v tejto dobe málokedy.

    Like

  3. Ja som si túto knižku všimla v kníhkupectve pred nejakým časom v odporúčaných knižkách. Zaujala ma, ale nie natoľko aby som si ju vtedy kúpila. Odvtedy som na ňu však nezabudla a z nejakého dôvodu mi ostala v pamäti. Takže ktovie, možno si ju raz keď ju tam uvidím predsa len vezmem a prečítam 🙂

    Like

    1. Myslím, že ja by som si ju tiež v kníhkupectve hneď nevzala, Každopádne je to knižka, ktorá ma donútila premýšľať. A nie hodinu alebo dve, ale aj niekoľko dní. 🙂 Ja som z nej zmätená, spolužiačke sa vôbec nepáčila a mnohí ju zase chvália.

      Like

Leave a Comment

