Ranné vtáča ďalej kráča?

O všeličom.

Keď som si počas jedného obdobia môjho života uvedomila, že napriek všetkému nikdy nesmiem zanedbávať a zabúdať na samú seba, prehodnotila som aj svoj spánkový režim. Režim, ktorý zďaleka nebol pravidelný, a s ktorým súvisela aj moja, bohužiaľ, nekončiaca únava.

dsc_0012-4.jpg

Možno sa to mnohým nebude zdať, ale práve s nedostatkom spánku môže súvisieť podlomené zdravie človeka – úplne stačí, ak k tomu pridáme nadmerné vyťaženie či dlhodobý stres a problém alebo choroba je na svete. Napriek tomu však s obľubou, hlavne my študenti, dokončujeme domáce úlohy a prípravu na test či skúšky pozde večer. A sme to práve my, ktorým je (ne)kvalita spánku a jej dôsledky tak často prízvukovaná a zdôrazňovaná. Pretože verte či neverte, výkon v škole je ovplyvnený aj spánkom. A ak vám nestačí len moje slovo, prečítajte si prvý bod v Timkinom zozname pre efektívne štúdium.

Dlhý čas bol mojím najväčším nepriateľom skorý ranný budík, ktorý mi bez súcitu oznamoval nutné a kruté vstávanie. Veď, kto z nás by si ho aj užíval. Avšak, tlačidlo “snooze” mi tých pár minút navyše v teplej a pohodlnej posteli doprialo a ja som si neuvedomovala, že teraz bude vstávanie ešte náročnejšie.

A tak som si jedného dňa povedala, že takto ďalej fungovať nemôžem. Vravela som si, že nechcem vstávať unavená a s ešte menšou hodnotou energie, než som mala pred spaním. Že nechcem na prvých troch hodinách ledva vnímať svet a každých pár minút zívať. A začali sa diať zmeny.

Tou najvýznamnejšou (pre mňa) sa stala pravidelnosť. Nemusíme chodiť do postele na minútu presne, no skôr či neskôr si naše telo na istú pravidelnosť zvykne. A práve preto sa odporúča zaspávať a budiť sa v približne rovnaký čas aj počas víkendov. Je to ťažké, ale dá sa to. Pomalé posúvanie (napríklad v 15-minútových intervaloch) k cielenému času je oveľa lepší spôsob ako náhle prebúdzanie sa o piatej ráno, keď ste doteraz vstávali okolo ôsmej.

Postupne som začala taktiež závadzať malé a nepatrné zvyky, ktoré vytvárali moju rannú a večernú rutinu. Spočívajú v zbalení tašky, spísania zoznamu a premyslenia outfitu ešte pred sprchou. Kniha namiesto Instagramu tesne pred spaním. Dokonca som prestala používať make-up, čo mi ráno pridalo viac času na cvičenie alebo raňajky (aj keď s tými stále bojujem kvôli mojej rannej nechuti).

Dnes som oveľa produktívnejšia a pozitívnejšie naladená, než som bývala. Pretože ako hovorí jedna nemenovaná reklama – ráno robí deň. A presne tak to je! Akoby sa od toho, ako strávim prvé minúty nového dňa, odvíjal celý jeho zvyšok. Som šťastnejšia a oveľa spokojnejšia, keď už ráno stíham vybaviť kopu záležitostí a povinností. Ako to máte vy?

Na záver pridávam ešte niekoľko tipov. Budem rada, ak sa o tie svoje podelíte do komentárov.

  • Nájdite dôvod, pre ktorý sa môžete tešiť na nový deň. A verte mi, tých dôvodov je mnoho. Či už to budú skvelé raňajky alebo večera, stretnutie s priateľmi či nová knižka. Je to len na vás.
  • Naplánujte svoj deň – bude sa vám vstávať oveľa ľahšie, keď budete vedieť, čo vás čaká. V opačnom prípade – ak nebudete mať nič na práci – vás to bude lákať do postele oveľa viac.
  • Vymeňte mobil za obyčajný budík. Tie totižto zvonia len raz. Ja napríklad milujem tie staré na dvoch nôžkach a s uškami.
  • Ak sa však svojho mobilu veľmi vzdať nechcete, odložte ho aspoň na druhú stranu izby. Jeho zvonenie vás tak prinúti vstať z postele a ak k mobilu priložíte aj pohár vody, môžete ihneď prebudiť svoje telo a naštartovať svoj deň.
  • Buďte jednoducho vďační – už len za to, že ste sa prebudili. Mnohí toľko šťastia nemali.
  • Robte to, čo milujete. A potom nebudete potrebovať veľa dôvodov k vstávaniu. Viem, že nie vždy sa venujeme len tomu, čo máme radi, no napriek tomu sa aspoň posnažme nájsť čo i len najmenšie pozitívum na danej činnosti.
Reklamy

9 thoughts on “Ranné vtáča ďalej kráča?

  1. Vstávanie je pre mňa bolesť a to stále, asi som proste jeden z tých ľudí 😀 teraz keď je však svetlo o čosi skôr a nevstávam za tmy ide to oveľa ľahšie 🙂 Pre mňa je najväčším pomocníkom práve to že viem čo idem vten deň robiť a tiež že už mám všetko ráno pripravené a celé prebieha dosť rutinne 🙂 takže sa nemusím o nič starať lebo sú to presne za sebou nasledujúce kroky 🙂 Tiež musím absolútne súhlasiť s tým, že pomáha aj pohár vody hneď po zobudení alebo aj teplý čaj (podľa čínskej medicíny sa predsa tvrdí, že v tele nám horí plamienok ktorý treba hneď ráno “rozdúchať” niečím teplým :)) Vždy si rada veci pripravím ešte pred spaním tj čo si oblečniem alebo zbalím tašku 🙂 no a najdôležitejšie asi je že pri spánku za žiadnych okolností nerobím kompromisy najmä napr. pred skúškou :))

    Like

    1. Niekomu ide to vstávanie od ruky, iní zase bojujú. 🙂 Niekto je skôr nočný tvor, iný zase ranostaj. Každý musí nájsť to, čo mu vyhovuje. 🙂 Ale cvikom sa dá všetko, a preto si myslím, že aj ten najväčší spáč sa môže stať “ranným človekom”. Mne sa tiež za svetla vstáva oveľa oveľa ľahšie. Počas zimy si moje oči veľmi ťažko zvykajú na ten šok v momente, keď ráno zapnem svetlo.

      Like

  2. Nenávidím vstávání. Já prostě nejlépe funguji večer a v noci. Jsem noční tvor a ne ranní a tak to asi zůstane. O víkendu mám budíka na 9 hodinu a poctivě většinou fakt vstávám. Co se týče normálního týdne, tak vstávám hned na poprvé. Nemám ani čas na to, dopřát si nějaké minuty navíc. A hlavně se mi lépe vstává, když vstanu hned napoprvé :))
    Vždycky budu chodit pozdě spát a ráno si radši přispím. Jsem večer a v noci produktivnější a více si pamatuji.

    Gabux

    Like

    1. Ja som tiež bývala produktívnejšia večer, ale teraz to mám viac-menej narovnako. Keď už ráno nie som unavená a nevadí mi vstávať, je to v poriadku. Každý sme iný, a preto je dôležité nájsť tú svoju rovnováhu. 🙂

      Like

  3. Alžbetka! Perfektný článok, ďakujem, že si sa podelila o svoju skúsenosť. Musím súhlasiť, že pravidelnosť je dôležité a naozaj sa spí na úplne inej úrovni, ak zaspávam s knihou a normálnym teplým svetlom, než s instagramom 🙂
    Držím ti palce, aby sa ti darilo spať tak, ako to tvojmu telu bude najviac vyhovovať, a nech sa ti podarí prekonať rannú nechuť aspoň jedným banánikom 🙂
    PS: Ďakujem za link!

    Like

    1. Vždy ma vieš tak potešiť svojím komentárom, Timka. 🙂 Tá knižka je oveľa oveľa užitočnejšia a hlavne krajšia voľba, než instagram a sociálne siete. Ak aj neviem zaspať, väčšinou sa moje oči pri čítaní pozde večer unavia a ide to ľahšie.
      Ďakujem, snáď tá nechuť čoskoro prejde, pretože to vôbec nie je zdravé.
      Nemáš za čo! 🙂

      Liked by 1 person

  4. Pekný článok… musím sa priznať, že túto pravidelnosť nemám. S priateľkou chodíme spať neskoro, dlho do noci píšem, ona zas pracuje na svojich projektoch. Ráno však nevstávame skoro, nemusíme o 7mej vypadnúť z domu… väčšinou mám skôr poobede. Ale táto tvoja pravidelnosť znie skvele, tiež sa pokúsim nabehnúť do podobného režimu 🙂

    http://www.flungoutofspace.com

    Liked by 1 person

    1. Ďakujem. 🙂 Niekomu sa prirodzene pracuje lepšie v noci, no je to o tom nájsť to, čo vyhovuje práve nám. Ja milujem skoré rána, a tak musím do postele vliezť o niečo skôr, aby som si ich mohla užiť. 🙂

      Like

Leave a Comment

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

w

Connecting to %s